• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 27 آذر 1399
کد مطلب : 119076
+
-

روی خط انتخابات/نظر شورای نگهبان  درباره افزایش روزهای رأی‌گیری


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به مطرح شدن پیشنهادهایی مثل برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 2روز یا جمع‌آوری آرا به‌صورت پستی به تسنیم، گفت: اگر قرار باشد در این حوزه تصمیمی اتخاذ شود، حتماً باید قانون اصلاح شود.
وی گفت:  البته براساس آخرین بررسی‌هایی که انجام‌شده به‌نظر نمی‌رسد که نیاز چندانی به افزایش روزهای رأی‌گیری داشته باشیم. البته گاهی اوقات پیشنهادهایی ازجمله آرای پستی و مکاتبه‌ای که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز مطرح می‌شود که در ارتباط با این پیشنهاد نیز از آنجا که قانون چنین مکانیسمی را برای اخذ رأی تعریف نکرده، این مورد نیز نیازمند اصلاح قانون است؛ اگرچه همانطور که عرض کردم به‌نظر نمی‌رسد که نیازی به تغییرات در فرم برگزاری انتخابات باشد. وی گفت: ما هنوز پیشنهاد رسمی از سوی وزارت کشور و شخص آقای «جمال عرف» دریافت نکردیم و بنده نیز این پیشنهاد را از طریق مصاحبه‌ای که با شما داشتند، دیدم. سخنگوی شورای نگهبان گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز دستورالعمل‌هایی را در این حوزه درنظر دارد که باید مورد نظر مجریان انتخابات نیز قرار گیرد.
کدخدایی گفت:  آنچه تا الان روشن شده این است که حتی‌المقدور از برخورد مردم رأی‌دهنده با سطوحی که مربوط به دستگاه‌های انتخابات است، خودداری شود؛ به همین‌خاطر ما هم در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در اسفند‌ماه و هم در انتخابات میان‌‌دوره‌ای مجلس بحث اثر انگشت‌ها با استامپ را حذف کردیم و حتی برای احراز هویت نیز سعی شد به همان ارائه کارت ملی و شناسنامه اکتفا شود تا رأی‌دهندگان حداقل تماس با دستگاه‌ها را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید